امام حسن عسکری(علیه السلام) با تدبیر خود تشیع را حفظ نمود


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



900000 تومان


تاریخ : پنج شنبه 19 دی 1392
بازدید : 4534
نویسنده : یه بنده خدا

 

IMAGE634331008493472500حضرت از یک سو به خاطر حفظ جان امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) باید او را مخفی می کرد و از سوی دیگر زمینه ارتباط او با شیعیان را فراهم می کرد که بحث مربوط به آماده شدن شیعیان به پذیرش امامی که مخفیانه متولد شده است و در دوران زندگی خود مخفی است به گونه ای توسط آن حضرت به مردم منتقل شد که شیعه را از انحراف و نابودی حفظ کرد.
 
 
 
 
مدیر پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی با بیان این که مساله امامت امام حسن عسگری (علیه السلام)با دو قضیه متضاد مواجه بود،گفت: حضرت از یک سو به خاطر حفظ جان امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) باید او را مخفی می کرد و از سوی دیگر زمینه ارتباط او با شیعیان را فراهم می کرد که بحث مربوط به آماده شدن شیعیان به پذیرش امامی که مخفیانه متولد شده است و در دوران زندگی خود مخفی است به گونه ای توسط آن حضرت به مردم منتقل شد که شیعه را از انحراف و نابودی حفظ کرد.


حجت الاسلام محمد تقی ربانی در یک گفتگو اظهار کرد: امام حسن عسکری(علیه السلام) از منظرهای مختلف مظلوم است؛ یکی از مظلومیت های ایشان این است که حتی فرزند این حضرت برای پدر، فرصت اقامه عزا و تشکیل مجلس نداشت. همه امامان در زمان امامت خود، رسالت و وظایفی را که بر عهده داشتند انجام می دادند که رسالت و وظایف امام حسن عسکری(علیه السلام) متفاوت با دیگر ائمه بود اما متأسفانه استفاده مطلوبی از آنها نشده است.او در ادامه به ذکر برخی از رسالت های امام حسن عسکری(علیه السلام) پرداخت:

اول: حفظ دین
حجت الاسلام ربانی فراهم کردن زمینه های غیبت حضرت حجت توسط امام حسن عسکری(علیه السلام) را در سه بخش اصلی مطرح کرد و گفت: یکی از وظایف امام، امامت و هدایت است چرا که امام در جایگاه هدایتی قرار دارد و یکی از وظایف و رسالت های امام حفظ دین است که اجازه نمی دهد دین دچار انحراف شود و باید آن را به سلامت حفظ و به نسل های بعدی منتقل کند زیرا دین اگر بی امام باشد بی صاحب می شود و همانند گوشت نذری می ماند که هر کس به میل و رغبت خود معنا کرده و از آن برداشت می کند، همانند حوادثی که بعد از سقیفه بوجود آمد و امام علی(علیه السلام) را علی رغم مجاهدت ها و تلاش های بسیاری که انجام داده بود خانه نشین کرد. چراکه یک عده خود را ذینفع دانسته و شأنیت تصرف و تفسیر در دین را برای خود قایل شدند که این کار منشاء پیدایش بسیاری از فرقه هایی شد که الان شاهد آنها هستیم.

دوم: حفظ شیعیان و مسلمانان
ربانی حفظ شیعیان را از دیگر کارهایی که حضرت در دوران پیش از غیبت انجام داد دانست و افزود: رسالت حضرت در اینجا در واقع حفظ آنها از حیرت و سرگردانی است و امام برای شیعیان جایگاه مرجعیت داشت زیرا شیعیان در آن زمان با فتنه های فراوانی مواجه شدند و گروه هایی که اهل غلو بودند ابعاد فعالیت های خود را گسترش دادند همچنین زیدیه و معتزلیانِ در حال انقراض در این زمان فعالیت‌های ایذائی خود را افزایش دادند و حتی در دوران غیبت صغری فتنه هایی انجام دادند اما با این حال امام در دوران امامت خود اجازه نداد شبعیان در این ورطه بیافتند و مخصوصا پیروان اهل بیت علیهم السلام را با هدایت خود حفظ کرد.

سوم: سازمان وکالت و امامت
او تصریح کرد: بحث مربوط به نظام ارتباطی شیعه به نام سازمان نیابت و وکالت در شیعه که از زمان امام صادق(علیه السلام) تعریف و تأسیس شده بود و روز به روز انسجام و ارتباطاتش کامل تر شده بود در زمان امام حسن عسکری به اوج خود رسید. ظرفیت های ماموریتی این سازمان در زمان امام حسن عسکری به ظرفیت نهایی و کامل خود رسید و طبیعتأ این ظرفیت باید تحت اشراف و مدیریت هدایت‌گری باشد که دارای جایگاه امامت است که این نظام ارتباطی شیعه را به آن حد نهایی نایل می گرداند تا بعد از غیبت، کارهای امامت بر اساس برنامه و نظامی که تعریف شده بود ایفاء گردد.

مدیر پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی در ادامه به دیگر وظایف امام در دوران پیش از غیبت پرداخت و عنوان کرد: در کنار این کارها یک سری پالایش ها و یکدست‌سازی هایی توسط امام انجام شد مثلا افراد مدعی از سازمان طرد شدند که بعد از آن، بحث مربوط به نحوه ارتباطات در سازمان با کمترین آسیب ها روبه رو است و به گونه ای رفتار می کنند که راه را بر دشمنانی که خود را بسیج کردند تا بتوانند از اسرار شیعه و ارتباطات آنها باخبر شوند می بندند که برون داد و بازخورد این فعالیت ها را در مساله مربوط به دوران تولد حضرت می توان شاهد بود که دشمن نمی داند و متوجه نیست که حضرت در چه زمانی به دنیا می آید.

چهارم: حفظ "بیت امام"
ربانی ادامه داد: بر اساس روایات و بیاناتی که بیان شده است می توان گفت خانه امام حسن عسکری(علیه السلام) همانند زمان فرعون و بیتی بود که حضرت موسی(صلی الله علیه و آله) در آن به دنیا آمد. شأن خانه حضرت، حفظ اسرار این بیت و پاکسازی خانه و تصفیه آن از عناصر نفوذی باید مدیریت می شد چرا که دشمنان مخصوصا دشمنان شیعه بسیج و تجهیز تمام قوا را انجام داده بودند که اجازه ندهند آن موعود متولد شود و حتی بنا داشتند در صورت متولد شدن او را ازبین ببرند. پس با وجود این شرایط خانه حضرت باید یک بیت خالص و پاک باشد و اسرار در آن به نهایت حفظ شود که می بینیم این اتفاق به زیبایی رخ داده و حتی فعالیت افرادی که قرار بود در قالب قابله از به دنیا آمدن امام جلوگیری کنند ناکام ماند.

پنجم: اتخاذ سازوکار لازم برای تولد امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه) خاتم الاوصیاء
او گفت: رسالت پنجم، اتخاذ تمهیدات و سازوکار لازم برای تولد و امامت حضرت حجت بود. اینکه حضرت باید مخفیانه متولد شود یک دستور است و از سوی دیگر باید عده ای بدانند که او متولد شده است که این کار را حضرت به زیبایی انجام داد. اولأ مخفیانه و در یک پوشش کاملأ تعریف شده حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه) متولد می شود و از سوی دیگر عده ای خاص و گروه هایی از شیعیان از اقشار مختلف به زیارت امام می روند و توفیق رؤیت حضرت را پیدا می کنند. حضرت در دوران حیات پدر خود با اینکه متولد شدند و زندگی می کردند اما باید در کنار زندگی مخفی به خاطر وجود جاسوسانِ بسیار، هم در حفظ و خفا می بودند و هم با شیعیان ارتباط برقرار می کردند. بحث مربوط به آماده شدن شیعیان به پذیرش امامی که مخفیانه متولد شده است، در دوران زندگی خود مخفی است و می خواهد در 5 سالگی به امامت برسد، همه اینها توسط امام حسن عسکری(علیه السلام) به زیبایی در جامعه شیعه و در میان مخاطبان و کسانی که پیرو آنان هستند، انجام شد.

ربانی در خصوص مخفی بودن امام و در عین حال ارتباط برقرار کردن با شیعیان بیان کرد: مسائل و عرصه های این قضیه بین دو امر متضاد است چراکه از یک طرف باید اعلام شود و از سوی دیگر باید مخفی بماند. اینها را امام عسگری به زیبایی انجام می دهند. باور سازی های لازم ابتلاء و بحث مربوط به ایمان به حضرت و اعتقاد به اینکه فرد ایمان آورده صورت می گیرد و به درجه‌ای می رسد که جای هیج تردیدی باقی نمی ماند چون اگر در جامعه تردید وجود داشت مردم نمی توانستند به ایمان کامل دست بایند و طبیعتا بعد از غیبت حضرت حجت و شهادت امام عسکری و با شروع دوران حیرت دشمنان به ایحاد شبهه و القاء تردید در جامعه می پرداختند بنابراین اگر جامعه به آن حد جامعه شیعه و معتقدین به آن حد باور شیعی نرسیده بود طبیعتأ در این عرصه اعتقاد و باور خود را از دست می داد. اما امام اینها را به آن مرحله بلوغ رساند و پل های ارتباطی را تعریف کرد و در این بین نقش علماء و راویان سازمان وکالت به زیبایی تنظیم شد و امام (علیه السلام) با هدایت و امامت خود توانست این جایگاه را برای شیعه قرار دهد.

مدیر پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی گفت: طبیعتا امام باید برای یک سری پیشامدها، آینده نگری می کرد حمله دشمنان شیعه مثل زیدیه که در دوران غیبت صغری بسیار شیعیان را مورد آزار قرار می دادند، اذیت و شبهه سازی های اعتقادی که از سوی غالیان انجام می شود و از سوی مدعیانی که به دروغ حود را در جایگاه سفیران قرار می دهند و از آن طرف هم دشمنان سنتی شیعه و دشمنان عرفی شیعه هم در هر زمان و آنهایی که از سقیفه با شیعه دشمن بودند و یک گروهی گه اصلا با نفس اسلام و قرآن و نورانیت دشمنی داشتند وجود داشتند که باید برای این دشمنی ها اندیشه و کار ویژه های لازم تعریف می شد تا شیعه در زمان غیبت از اعتقاد و مسیر  اصلی خود منحرف نشود که همه اینها از سوی امام حسن عسکری و ائمه پیشین انجام گرفت.

حجت الاسلام ربانی در پایان و در رابطه با آماده سازی شیعه در دوران غیبت خاطر نشان کرد: فرهنگ سازی و آماده سازی شیعه برای اینکه ارتباط خود را با امام از مجاری مشخصی حفظ کند باید اتفاق بیافتد که در آن زمان در قالب سازمان نیابت و راویان احادیث که به عنوان علما هستند شکل گرفت و در زمان حاضر همین جایگاهی است که به نام حوزه های علمیه و مرجعیت تعریف می شود که این را امام حسن عسکری برای مردم تعریف کرد که بعد از امام توسط فرزندش و در دوران غیبت صغری به صورت لازم و کافی انجام گرفت و در مسیر تاریخ شاهد هستیم نه تنها شیعه رو به زوال و کاستی نرفت بلکه روز به روز خود را از گزندها و مشکلات حفظ کرد و شاهد بالندگی و حضور عزت مدار شیعه در عرصه های دینی و جهانی هستیم.

منبع: شفقنا




:: موضوعات مرتبط: معارف , ,
:: برچسب‌ها: امام حسن عسکری(علیه السلام) با تدبیر خود تشیع را حفظ نمود , آخرالزمان , فراماسونری , شیطان پرستی , ظهور , معارف ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:


در جـاده‎هاي مه آلـود انتـظار من مانده‎ام با دلي تنگ و بي‎قرار بـا آيـه‎هاي عاشــقانه مي‎روم از كوچه زمسـتان در پي بهــار تصــويـر كاج كهنــسال آرزو در قاب چشـم افق مانـده يادگار آن سـوگلي با همه مهـرباني‎اش آيد ز مـرز غــزل هاي ماندگار او مي‎رسد كنون با خنده‎هاي ناب از پلـكان طـــلايي افتــخار بـا واژه‎هاي زلال سـپيد عشـق از پشت قلـه غيبت رســد نگـار در مخمل سبز سحر شـود ‹‹رهـا›› اين قامت دريـا كه گشته رهسپار ************************ اگرپیشنهادی درباره ی سایت دارید می توانید پسشنهادتان را به ایمیل زیر ارسال کنید: nasimemouood7@yahoo.com madheeshg@iran.ir

آیا ظهورامام مهدی (عج)نزدیک است؟

تبادل لینک هوشمند

این وبگاه بار هرسایتی یا تبادلب لینک می کند.







RSS

Powered By
loxblog.Com